Cd 5: traBa nahiR - Percussion Dance 3

Traba Nahir is de vierde Cd op lijn van Drummer/Djembéspeler Bart Vanwynsberghe waarbij in de naam alvast een raadseltje verscholen zit ....

Percussion Dance 3 is terug een cd vol met percussiemuziek waarbij het bisnummer Yatesi een instrumentaal nummer is en Bart zich in Fun-Key ternairo naast sax en gitaar ook aan vocalen waagt.  Net als op Percussion Dance 2, zijn ook op deze Cd zijn de solo's steeds verhalen vertellende zinnen en/of percussieve verhaaltjes waarbij stiltes (adempauzes) evenzeer een plaats hebben.  Daar waar het in de meeste percussiemuziekstijlen eerdere gebruikelijk is dat solo's een egocentrisch tonen van de kunde zijn.  Het merendeel van de nummers op deze Cd zijn structureel opgebouwd zoals een Jazz-Standard met een intro, een begeleiding, solo's met breaks en een outtro om het nummer af te sluiten. 

Dezelfde filosofie en manier van werken zijn gehanteerd als op de vorige Cd Percussion Dance 2 alwaar dit uitvoerig beschreven staat. Hier heeft Bart gekozen voor een kleine toelichting per nummer:

01. Bongo City heeft als uitgangspunt/thema een riff op de Bongo's ; vandaar ook de naam.. Bongo's zijn de kleiner broertjes van de Conga's die men vooral in Cubaanse muziek gebruikt.
Verder is Bongo City gebasseerd op het principe van Samba maar met Bongo's in plaats van de in Samba gebruikelijke Repinique's. Ook een Agogosolo passeert de reveu. Iets wat Bart nog nooit eerder heeft zien of weten doen en daarmee net een leuk idee was voor Bart.

02. Met Heavy Swingo gaat Bart de ternaire (lees 3 ledige toer op).  Ternaire onderverdeling is eigen aan Swingmuziek, vandaar de link met de naam.  Een variatie op Samba muziek met de Surdo's als baslijn, de repinipue's als vraagstellers en de snares die samen met de Surdo's daarop antwoorden (het basisprincipe in de Braziliaanse Samba Muziek).
Het nummer bevat ook een solo op de Repinique en Talking Drum waarmee een Afrikaans element gecombineerd wordt met Samba in een ternaire onderverdeling. 

03. Pinabuta is letterlijk in het prille begin van het kersverse jaar 2013 ontstaan.  Bij het thuiskomen rond 5u30 van het Oudejaar vieren kreeg Bart een idee voor een nieuw percussienummer binnen.  Meteen geregistreerd en om het jaar goed te beginnen heeft Bart, ipv tijd te steken in de huiszoektocht, de eerste week van 2013 besteed om dit idee uit te werken, op te nemen en af te mixen. Niet evident, want het is best wel een speciale groove en niet evident om in te spelen en op te nemen.  Het nummer draagt het Samba principe en als xtra gebruikt Bart een soort van aankondiging van het betreffende instrument alvoren diens solo aan te vangen.  Solo op Bongo's en Agogo Bells.

04. Dance Of The Talking Drum was een nummer uit 2004 die zijn weg op een cd nog niet gevonden had.  Bij deze hermixt en gemastered.  Dit speelse nummer bestaat enkel uit 3 elementen nl een drumloop, een Talking Drum solo en Didgeridoo klanken.  De Didgeridoo wordt hier gebruikt als klankinstrument en niet meteen als ritmeinstrument.

05. Bouncing On The Limit gaat over dansen op muziek tot je je limiet hebt bereikt.
Het nummer begint traag en rustig om langzamerhand te versnellen tot een heel intens tempo en ritme.  Afgewerkt met tomsolo's om de climax te bereiken.  Volledig uitgewerkt en ingespeeld op midi in 2004 en ge-re-mastered voor deze cd.

06. Dance Your Body is een percussiegroove met een bassolo in.  Naar een idee van een nummer met Cirke Dada, indertijd, alwaar MW ook zo'n soort van bassolo ten berde gaf. 
Na de bassolo volgen er nog Horn-like-riffs met percussie-instrumenten.  Die riffs worden aangekondigd door de Agogobells en de Bongo's.  De outtro wordt aangekondigd door de timbales.  In Samba muziek wordt vaak de Whistle gebruikt als ceu gever en Bart doet dat hier met de Timabals.
Net als 't vorige nummer volledig uitgewerkt en ingespeeld op midi in 2004 en ge-re-mastered voor deze cd.

07. Fun-Key Ternairo is een percussienummer met een Funky inslag en een ternaire (3-ledige) onderverdeling. Hier gebruikt Bart de Surdo's letterlijk als bassen naast de BD van zijn drumstel.   Blazers en gitaar (vaak gebruikte combinatie in Jazz-Fusion) spelen de melody die later door vocalen wordt gezongen.  Op 't einde komt alles samen bij elkaar.
Repinique's spelen hier, niet zoals de claps, vooral de back-beat.

08. Bass Triology is gebasseerd op de Bleus-scale, gespeeld door 3 basgitaren met een beat en percussie eronder.  Ook een nummer uit de oude doos die opnieuw afgemixt en herwerkt is in 2013.

09. In Together Alone speelt Bart dan weer een melodie op de toms van z'n drumstel als basis.  Met een Jazz-Comping tijdens de solo's van Bongo's en de Darboeka. Deze laatste wordt hier als Djembé bespeelt en heeft daardoor een compleet andere klank dan de klassieke Darboeka sound.   Dit nummer heeft tevens bewust een grote variatie in opbouw en dynamiek.  Iets wat zelden nog  wordt gedaan in muziek tegenwoordig.

10. Down in Your Belly (1995) wel gedraaid op een fuif in 't Kielpark te A'pen ergens in 1995.  Die avond draaide Luc, de toenmalige Dj een 3-tal nummers van Bart, waarbij het publiek best wel heel uitzinnig werd op Barts muziek.  Meerdere mensen werden doorverwezen naar Bart als creater van deze muziek door de Dj die de vraag naar deze muziek niet kon beantwoorden.  Eén iemand was zo onder de indruk en zei deze muziek zo ontzettend in zijn onderbuik (belly) te voelen, dat Bart dit meteen gebruikte in de naam voor dit nummer.  Ook vond hij dat deze muziek op Cd moest worden gezet zodat hij zijn weg kon vinden naar 't grote publiek.  Iets wat Bart ertoe aanzette zijn eerste PercussieCd te maken.

11. Percussion number One is gemaakt met een knipook naar de mannen van Safriduo.
En een combinatie van midi-programming en live ingespeelde tracks. In oorsprong nog de helft langer en voor deze Cd ingekort tot 4'10.

12. Hitts en Fills is anders opgevat van concept dan de meeste percussienummers van Bart.
Tevens heeft Bart oa zijn kachel gebruikt om de sounds/klanken die hij wou bereiken te bewerkstellingen.  Vaak bracht dit wel hilarische tafelerelen op.  Zie je jezelf als staan spelen op de rand van een kachel met een aantal microfonen ervoor terwijl de kachel tegelijk moet branden om het warm genoeg te hebben ....

13. Yatesi als afsluiter/bisnummer.  Hier drumt Bart op zijn typische en favoriete Ghost-note- Funky way.  Zowel het thema als de ganse uitvoering zijn van Barts hand.  Waarbij de solo met een vette knipoog is naar alle zichzelf seriues nemende outspelende muzikanten.


In het maken van deze muziekcd werd heel veel tijd, zorg, energie, bloed, zweet en tranen gestoken.  Gelieve dit dan ook te respecteren in alle betekenissen van dat woord a.u.b.

All music Sabam registered ! Unautorised copying, hiring, publicing, lending, uploading, public performance and broadcasting of the record prohibited !

Indien je meer info wilt en/of deze cd wenst te kopen stuur je best een e-mail met de vermelding wie je bent en waarover het gaat. Je ontvangt dan een e-mail met wat je allemaal verder moet doen.

Van elk nummer komt er nog een 30 sec durend fragment op deze webstek te staan. Momenteel is dat nog ' Under Construction '.

1. Bongo City
2. Heavy Swingo
3. Pinabuta
4. Dance Of The Talking Drum
5. Bouncing On The Limit
6. Dance Your Body
7. Fun-Key Ternairo
8. Bass Triology
9. Together Alone
10. Down In Your Belly
11. Percussion Number One
12. Hitts and Fills
13. Yatesi

Terug naar Discography